با سلام خدمت همراهان گرامی انبوه سازان هوتن، در این مقاله قصد داریم در مورد پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ بپردازیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. سرمایه گذاران بخش مسکن برای سرمایه گذاری جدید ساختمانی، علاوه بر موانع مربوط به روند رشد هزینه ساخت و تولید مسکن، با مسئله نرخ دلار روبرو هستند.

پیش بینی تورم مسکن در سال ۱۴۰۲:

بازار مسکن خود متاثر از بازارهای سرمایه‌گذاری دیگر مانند بورس، طلا و غیره است. در سال‌های اخیر، حتی در زمان رکود خریدوفروش مسکن نیز شاهد افزایش قیمت آن بوده‌ایم. امری که یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت مسکن نیز بوده است.

بازدهی مسکن در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰‌درصد و میانگین تورم ماهانه مسکن در سال نزدیک یک‌درصد بود. اما امسال تحت‌تاثیر متغیرهای مختلف اثرگذار بر انتظارات تورمی و افزایش تقاضای سرمایه‌‌‌ای در بازار مسکن، میزان تورم ملکی به مراتب بیشتر بود.  چشم‌‌‌انداز آتی تحولات بازار زمین از نگاه فعالان بازار مسکن در ۶ ماه پیش رو نیز، رشد قیمت با سرعت کند است. فعلا تنها افزایش تراکم است که می‌تواند قیمت زمین را تا حد زیادی تحت‌تاثیر قرار دهد.

قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ با توجه به متغیرهای مختلف اثرگذار تورمی و افزایش تقاضا سرمایه‌گذاری در بازار مسکن، میزان تورم ملکی که به طور غیر رسمی است بین ۳۰ الی ۳۵ درصد بوده است و مسلما در سال ۱۴۰۲ نیز تنها به عدد ۱۴ درصد نمی‌شود بسنده کرد و قطعا بالاتر خواهد بود.

در سال‌های اخیر، تورم، همواره صعودی بوده است. تورم صعودی نیز به معنی افزایش هزینه‌های تولید است. یکی از اصلی‌ترین این هزینه‌ها، دستمزد نیروی انسانی است. دولت در چند سال اخیر، حداقل دستمزد کارگران را سالانه حداقل ۱۵ درصد افزایش داده است. با افزایش تورم و دستمزد نیروی انسانی، قطعا تولیدکننده هم هزینه‌های خود را افزایش خواهد داد. همچنین افزایش تورم به معنی افزایش قیمت مصالح و افزایش قیمت مسکن است.

تورم مسکن با پشتیبانی نقدینگی:

مسکن همواره به عنوان امن‌‌ترین و کم‌‌ریسک‌‌ترین بازار اقتصادی در میان سرمایه‌‌گذارها شناخته شده است. در شرایطی که تحت تاثیر نوسانات شدید در بازارهای اقتصادی با نقد‌‌شوندگی بالا مانند بازار ارز، سکه، طلا، سهام و…، ریسک سرمایه‌‌گذاری در این بازارها افزایش می‌‌یابد بخش زیادی از سرمایه‌‌گذارها بازار زمین و مسکن را به عنوان مامن امن سرمایه‌‌گذاری انتخاب می‌کنند. همین موضوع منجر به رشد قیمت مسکن و اثرگذاری نوسانات دلاری بر قیمت فروش ملک می‌شود.

قیمت مسکن از ناحیه هزینه ساخت نیز تحت تاثیر نوسانات دلاری قرار دارد. بخشی از مصالح و تجهیزات ساختمانی، وارداتی و نیازمند صرف ارز هستند. از سوی دیگر برخی دیگر از آیتم‌‌ها و مصالح ساختمانی ساخت داخل مانند آهن و سیمان نیز از نوسانات دلاری اثرپذیری دارند. بنابراین از این زاویه، یعنی نوسانات قیمت مصالح، هزینه ساخت تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار دارد. بنابراین این عقیده که مسکن کالایی داخلی است و وارداتی نیست بنابراین نوسانات ارزی و دلاری بر آن اثر نمی‌گذارد از اساس مردود است. نه تنها این عقیده کاملا نادرست است.

رشد نقدینگی بر اساس معادلات اقتصادی باعث تحریک تقاضای خرید و سپس رشد قیمت ها می شود. هر اندازه رشد بیشتر در حجم نقدینگی، قیمت ها در بازار دارایی ها نیز افزایش بیشتر را تجربه خواهد کرد. بر این اساس رابطه قدیمی بین تورم مسکن و رشد نقدینگی بیانگر اثرپذیری بازار معاملات ملک از این متغیر است.

طی سه دهه گذشته میانگین رشد سالانه نقدینگی (۳/ ۲۸ درصد) اندکی بیشتر از میانگین رشد سالانه قیمت مسکن (۹/ ۲۷ درصد) بوده است. اما در طول این سال ها، رشد نقدینگی، رشد قیمت مسکن را در پی داشته است و بالعکس. در سال گذشته، تورم مسکن همواره از رشد نقدینگی جلوتر بوده است.

اثر نرخ ارز بر بهای مسکن:

مسکن و ساختمان از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بخش‌ها در اقتصاد کشور و همچنین دارایی خانوارها است. مسکن علاوه بر ویژگی سرپناه بودن، به پناهگاه سرمایه‌گذاری خانوارها، ناشی از تورم پیوسته سال‌های گذشته تبدیل شده است. تورمی که در سال‌های اخیر شدیدتر و رکوردی جدید از خود به جای گذاشته است.

تمام بخش‌های اقتصادی کشور ایران، به صورت مستقیم یا غیر‌مستقیم متاثر از نرخ ارز است. این موضوع از بودجه دولت تا بازارهای مختلف دارایی و مصرفی خانوارها را شامل می‌شود. بخش مسکن نیز به تبع میزان وابستگی خود در قیمت تمام‌شده، تغییرات هزینه را تجربه می‌کند. میزان وابستگی ارزی مصالح ساختمانی و مواد مصرفی تولید شده در داخل کشور، برای ساخت ساختمان‌های متوسط و معمولی، در کمترین حالت نزدیک به صفر و در بیشترین حالت میزان وابستگی، نزدیک به ۴۰ درصد تخمین زده می‌شود.

علاوه بر تاثیر افزایش نرخ ارز بر هزینه تولید مسکن، انتظارات تورمی این بخش ناشی از تغییرات نرخ، موجب افزایش قیمت املاک خواهد شد و در صورت حفظ وضعیت سیاسی و اقتصادی فعلی، در میان‌مدت، بازده این بازار در تعادل با سایر بازارها، مانند ارز و طلا، به صورت مشابه و نزدیک خواهد بود.

جمع بندی:

امیدواریم این مقاله پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ برای شما مفید باشد شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. برای خرید واحد در قائم شهر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. انبوه سازان هوتن در زمینه پیش فروش آپارتمان در قائمشهر در خدمت شما عزیزان می باشد تا بتوانید خریدی امن و ایده آل داشته باشید. مجموعه هوتن سعی بر این دارد در زمینه پیش فروش واحد در قائم شهر تمامی نیازهای هم شهری های عزیز را پاسخ دهد و به تمام اقشار شهر خدمات ارائه دهد.

هدف اصلی این مجموعه در زمینه پیش فروش واحد مسکونی در قائمشهر، انجام تمام تعهدات اعم از تحویل در موعد مقرر است. تنظیم تمامی قراردادها و اسناد و مدارک بین طرفین معامله کاملا قانونی و با تمام جزئیات و ثبت در دفتر اسناد رسمی، رعایت تمام مفاد در قرارداد، ارائه ی روند پیشرفت پروژه در تمام مراحل و ….  به بهترین شکل ممکن است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *