معرفی خانه هوشمند

تقریبا همه ما به نوعی از هوشمند سازی در فعالیت های روزمره استفاده می کنیم درهای اتوماتیک پارکینگ ها، ساعت های زنگ دار، تایمر اجاق گاز، ریموت کنترل ها و … . اما وقتی صحبت از خانه هوشمند می کنیم منظورمان چیزی بیشتر از این هاست.

یک خانه هوشمند به زبان ساده، خانه یا ساختمان مدرنی است که همه اجزا و لوازم برقی آن به وسیله یک سیستم مرکزی یکپارچه شده و به خوبی با هم کار می کنند. در خانه هوشمند شما به راحتی می توانید همه چیزِ خانه را از هرکجایی که هستید حتی اگر آن سر دنیا باشید به راحتی کنترل کنید. می توانید برای بخش های مختلف خانه برنامه های از پیش تعیین شده داشته باشید یا در زمان هایی که خانه نیستید بر بخش های مختلف خانه نظارت کنید. 

هوشمند سازی ساختمان به معنای واقعی مجموعه ای هوشمند است که علاوه بر کنترل پذیر بودن می تواند تا حدی با عادت های شما هم مطابقت پیدا کند. همچنین با هوشمند سازی ساختمان برای انجام همزمان مجموعه ای از کارها با دادن سناریوهایی به سیستم های خانه می توان دستورات لازم جهت رخ داد آن اتفاق را برنامه ریزی کرد.

به عنوان مثال در هنگام ورود مهمان با استفاده از سناریو مهمان، چراغ های راهرور روشن می شود، نور سالن و سیستم روشنایی سالن و منزل مناسب مهمانی خواهد شد و احتمالا یک موسیقی ملایم پخش می شود.

چه قسمت هایی از یک خانه هوشمند را میتوان کنترل کرد ؟

روشنایی و نورپردازی

سوییچ ها و دیمرهای هوشمند ابزارهایی هستند که به خانه اضافه می شوند تا روشنایی های خانه را وارد سیستم هوشمند کنند. یکی از فواید نورپردازی و روشنایی هوشمند، مدیریت مصرف انرژی است. بخصوص که طبق آمار ۳۰ درصد از مصرف برق کشورمان مربوط به بخش روشنایی است. با روشنایی هوشمند می توانید برنامه های از پیش تعیین شده زیادی را در خانه فعال کنید. مثلا یک برنامه روشنایی برای پخش فیلم یا یک کلید یا دکمه ای بر روی موبایل که همه لامپ ها را هنگام خروج از خانه خاموش می کند.

سرمایش و گرمایش

هنر خانه هوشمند ، استفاده از تجهیزات سرمایش – گرمایش موجود مثل اسپیلیت ، فن کوئل، برخی شومینه های هوشمند و سیستم های گرمایش از کف و یکپارچه سازی آن با سیستم خانه هوشمند است. کسانی که در شهر دیگر ویلا یا خانه ای دارند که برای مدت طولانی از سال در آن حضور ندارند، اصلی ترین طرفداران این بخش از خانه هوشمند هستند. چرا که می توانند قبل از ورود به ویلا، سیستم سرمایش- گرمایش را روشن کنند تا وقتی وارد ویلا می شوند دما مناسب باشد.

امنیت

در خانه هوشمند همه چیز یکپارچه است. شما می توانید به کمک رابط های کاربری خانه هوشمند بخش های امنیتی یعنی دزدگیر، سنسورهای دما، نور و حرکتی را هم کنترل کنید، تصاویر مربوط به دوربین های امنیتی را ببینید و از سناریوهای ساده امنیتی برای کارایی بیشتر و خیال آسوده تر استفاده کنید.

تلویزیون و پخش موسیقی

در خانه هوشمند پخش فیلم و سینمای خانگی بخش مهمی است. سیستم هوشمند تمام تجهیزات پخش فیلم و سینمای خانگی را با هم یکپارچه می کند. یکی از مهم ترین فایده های این یکپارچگی این است که دیگر نیازی به ریموت های مختلف برای دستگاه های مختلفی مثل تلویزیون، دی وی دی پلیر و ماهواره نیست و همه دستگاه ها با ریموت خانه هوشمند کنترل می شوند. علاوه بر این امکان پخش فیلم در همه جای خانه آن هم از روی یک هارد تحت شبکه تجربه تماشای فیلم را برای ساکنان خانه هوشمند ارتقا می دهد. پخش موسیقی از موبایل، پخش موسیقی از هارد تحت شبکه، دسته بندی آهنگ ها ، پخش همزمان موسیقی های متفاوت در چندین اتاق، رادیوهای اینترنتی و سرویس های پخش موسیقی رایگان بخشی از امکانات خانه هوشمند در زمینه موسیقی است.

برخی از تفاوت خانه هوشمند و خانه های معمولی

پرده های هوشمند و پرده های معمولی

استفاده از پرده های هوشمند، از مهمترین و اصلی ترین تفاوت خانه هوشمند و خانه های معمولی می باشد که سبب شده است تا امروزه بسیاری از مردم به دنبال استفاده از پرده های هوشمند باشند.پرده های هوشمند دارای سنسور نوری هستند که در در روزهای گرم زمستانی به شکل خودکار کنار رفته و هوای داخل منزل را گرم می کنند. اگر شما نیز به دنبال تفاوت های میان خانه هوشمند و خانه های معمولی هستند، می توانید پرده های هوشمند را در اولویت های انتخاب خود قرار دهید چرا که این پرده ها از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند و شما می توانید با توجه به دکوراسیون منزل خود، یکی از بهترین و شیک ترین آن را انتخاب و آن را مورد استفاده قرار دهید.

سنسور درب و پنجره ی هوشمند و دوربین مداربستهسنسور درب و پنجره ی هوشمند و دوربین مداربسته

از دیگر تفاوت خانه هوشمند و خانه های معمولی می توان به سنسورهای استفاده شده در درب و پنجره هوشمند اشاره کرد که در کناتر دوربین مدار بسته امنیت بالاتری نسبت به دوربین های مداربسته در خانه های معمولی هستند چرا که دوربین ها در هنگام سرقت منزل انسداد و مورد سرقت واقع می شوند. این در حالی است که سنسور درب و پنجره می تواند ورود هر فرد بیگانه به منزل را به شما اطلاع دهد. استفاده از این سنسورها از مهمترین و اصلی ترین تفاوت های میان خانه هوشمند و خانه های معمولی می باشد که نصب این سنسورها نیاز به مهارت بسیار زیادی نداشته و شما می توانید از بهترین مزیت های آن، نهایت برخورداری و بهره مندی را داشته باشید.

سیستم روشنایی هوشمند در مقابل لامپ های قدیمی

اگر به دنبال تفاوت خانه هوشمند و خانه های معمولی هستید، می توانیم به سیستم روشنایی هوشمند در خانه های هوشمند اشاره کنیم. استفاده از این مدل سیستم روشنایی سهم بسیار بالایی را در کاهش میزان مصرف انرژی دارد که شما می توانید بعد از کوتاه ترین مدت استفاده از این سیستم شاهد کاهش رقم های قبوض خود باشید و همانطور که در بالا گفته شد میتوانید از لامپ های هوشمند برای سناریو های مختلف مانند سناریوی ورود مهمان سناریوی خروج از منزل استفاده نمایید.

سیستم سرمایشی و گرمایشی معمولی در برابر ترموستات هوشمند

تفاوت خانه هوشمند و خانه های معمولی شاید بتوانند اهمیت استفاده از سیستم های هوشمند را برای شما آشکار کنند. از دیگر مهمترین و اصلی ترین تفاوت های میان خانه هوشمند و خانه های معمولی می توان به استفاده از ترموستات هوشمند در مقابل سیستم گرمایشی و سرمایشی معمولی اشاره کرد. استفاده از ترموستات های هوشمند می توانند میزان مصرف انرژی را کاهش داده و همچنین منزل شما را در یک دمای متعادل نگه دارد. اگر شما روزها سرکار هستید، می توانید سیستم های سرمایشی و گرمایشی خود را خاموش کرده و آن را زمانی روشن کنید که قرار است بعد از چند دقیقه ی دیگر به منزل تان بروید.  استفاده از ترموستات می تواند بهترین مزیت ها و فواید را برای شما به ارمغان آورد. همچنین شما می توانید در مسافرت های خود نیز سیستم های گرمایشی و سرمایشی خود را کنترل کرده و از این طریق بهترین مزیت را به دست آورید.

کنترل منزل در هر لحظه و زمان

در خانه هوشمند می توانید در هر لحظه و هر مکان خانه خود را کنترل کنید برای مثال وقتی سر کار هستید و بچه های شما از مدرسه به خانه برمی گردند و کلید درب منزل را ندارند. به راحتی با اپلیکشین موبایل خانه هوشمند از هر جا می توانید درب منزل را برای آنها باز کنید. یا مهمانی زنگ آیفون شما را می زند و شما در منزل حضور ندارید، شما می توانید تصویر آیفون را روی موبایل خود به محض زنگ خوردن آیفون مشاهده کنید و با مهمانتان صحبت کنید و از نبودن در منزل  او را آگاه کنید. یا حتی درب را برایش باز کنید که تا رسیدن شما در منزل استراحت کنند.

منابع :

  1. hantaibms.ir
  2. elicaelectric.com
  3. hoshmandsazi.com
  4. plan-co.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *