همانطور که می دانید هدف اصلی استفاده از این تاسیسات به وجود آوردن یک محیط مناسب با دمای قابل تحمل می باشد. طرح اصلی این سیستم ها بر مبنای اصول مکانیک سیالات، ترمودینامیک و همچنین انتقال گرما می باشد.

تاسیسات گرمایشی و سرمایشی در تمامی مکان های مسکونی مانند موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

  • خانه ها
  • هتل ها
  • آسمان خراش ها
  • آپارتمان ها
  • ساختمان های تجاری
  • فروشگاه ها
  • بیمارستان ها

تاسیسات گرمایشی چیست؟

این تاسیسات یک مکانیسم برای استفاده از انرژی گرما در ادارات، منازل، آپارتمان ها و دیگر موارد مشابه است.تاسیسات گرمایشی می تواند به بهترین شکل کار کنترل درجه هوا را انجام دهد.تاسیسات گرمایشی امروزی بسیار باکیفیت هستند ودر هوای بسیار سرد نیز می توانند هوای متعادلی را به وجود بیاورند.ممکن است سیستم گرمایشی توزیعی و یا مرکزی باشد.

این تاسیسات شامل مواردی چون شوفاژ، آبگرمکن ها، بخاری های گازی، فن کویل ها، رادیاتور، موتورخانه و… می شوند.

در بیشتر خانه های شخصی و آپارتمان های عمومی، از شوفاژ که یک سیستم گرمایشی مرکزی به حساب می آید، استفاده می شود.

سیستم VRF

سیستم های VRF اولین بار توسط شرکت ژاپنی دایکین(DAIKIN) معرفی شد و تمامی برندهای این دستگاه در بازار ایران وارداتی هستند از جمله سیستم وی آر اف ال جی، میتسوبیشی و… تهویه نگار در این مقاله به طور کامل و جامع این سیستم را مورد بررسی قرار می دهد تا مشتریان عزیز پیش از خرید آن با ساختار و اجزای VRF، مزایا و معایب و همچنین عملکرد آن آشنایی داشته باشند.

سیستمی شامل یک یونیت خارجی (کندانسینگ یونیت متشکل از کمپرسور و کندانسور) که در محیط آزاد خارج از ساختمان نصب می شود و چندین یونیت داخلی (هوارسان) که داخل ساختمان و در فضاهای مختلف تعبیه می گردد.

نحوه عملکرد سیستم VRF

در این سیستم مایع مبرد حاصل از چگالش در یونیت خارجی به انشعاب های مختلفی تقسیم و راهی یونیت های داخلی شده و بعد از عبور از شیر انبساط، وارد کویل سرمایش DX می گردد. از سمت دیگر، هوای ورودی به یونیت داخلی (هوای اتاق) از روی کویل عبور کرده و پس از کاهش دما به اتاق دمیده می شود. بنابراین در سیستم VRF نیز از سیکل تبرید تراکمی بخار(کارنو) استفاده می شود.

در فناوری VRF، بواسطه استفاده از کمپرسورهای دیجیتالی یا کمپرسورهای اسکرال اینورتردار، نرخ جریان (Flow) مبرد (Refrigerant) ورودی به کویل یونیت های داخلی، می تواند متغیر (Variable) باشد. به این ترتیب با تغییر نرخ جریان مبرد، براحتی امکان کنترل دمای هر فضا، بطور جداگانه وجود خواهد داشت.

پکیج یونیت چیست ؟

از دستگاه پکیج یونیت جهت تهویه مطبوع ساختمان های اداری , اتاق های تمیز , مراکز فرهنگی و تفریحی ,مراکز درمانی و مراکز آموزشی استفاده می شود .ساختمان پکیج یونیت از دو بخش اصلی هواساز و کندانسینگ یونیت تشکیل شده است , که بخش کندانسینگ یونیت وظیفه تولید برودت و سرما و قسمت هواساز وظیفه تامین هوای مورد نیاز جهت تهویه را دارد .جهت تهویه مطبوع زمستانی بخش هواساز مجهز به کویل آب گرم میباشد که آب گرم آن توسط بویلر تامین میشود .به دستگاه پکیج یونیت با ظرفیت های پایین و میانی هوادهی و سرمایشی روف تاپ پکیج اطلاق میشود و در ساختار هیچ تفاوتی با پکیج یونیت ندارد و در واقع روف تاپ پکیج نوعی پکیج یونیت است. دستگاه پکیج یونیت دارای دو قسمت اصلی است که در زیر به آنها اشاره شده است

کندانسینگ یونیت 

یکی از قسمت های اصلی دستگاه پکیج یونیت بخش کندانسینگ یونیت آن است ,وظیفه کندانسینگ یونیت تولید برودت و سرما از طریق سرمایش تراکمی می باشد, نحوه عملکرد آن بدین طریق است که مبرد پس از تبادل حرارتی با هوا در داخل کویل DX (انبساط مستقیم) که نقش اواپراتور سیستم را دارد و در داخل هواساز قرار گرفته تبخیر شده و با فشار و دمای بالاتر به سمت کمپرسور حرکت میکند, مبرد تبخیر شده خروجی از کویل سرمایی DX هواساز در داخل کمپرسور متراکم شده و با فشار و دمای بالاتر به سمت کندانسور رانده می شود, مبرد داغ سوپرهیت در داخل کندانسور در نتیجه تبادل حرارتی با محیط بیرون تقطیر شده و بصورت مایع پر فشار به سمت اکسپنشن ولو (شیر انبساط) جاری می گردد, مبرد مایع پرفشار پس از گذر از اکسپنشن ولو منبسط شده و فشار آن تا فشار اولیه کاهش می یابد و با سطح فشار و دمای پایین مجددا وارد اواپراتور(کویل سرمایشی) میشود و سیکل تبرید تکمیل می گردد.

نحوه اتصال بخش کندانسینگ یونیت به بخش هواساز از طریق لوله کشی مسی اتفاق می افتد بدین صورت که خط ساکشن (کویل سرمایشی به کمپرسور) و خط مایع (کندانسور به اکسپنشن ولو) دو قسمت را جهت تکمیل مدار تبرید متصل می کند .باید توجه داشت درست است که اکسپنشن ولو جزء مدار تبرید کندانسینگ یونیت میباشد اما برای عملکرد بهتر و موثر تر آن را در ورودی کویل سرمایشی DX و داخل هواساز نصب میکنند .

هواساز 

بخش اصلی بعدی پکیج یونیت قسمت هواساز آن میباشد ,وظیفه قسمت هواساز در پکیج یونیت سرمایشی و گرمایشی تامین هوای مورد نیاز جهت تهویه و فیلتراسیون آن می باشد, شکل کار هواساز در پکیج یونیت بدین گونه است که با مکش هوای بیرون و گذر دادن آن از روی بسترهای فیلتراسیون آن را تصفیه نموده و با عبور دادن آن از روی کویل های سرمایشی یا گرمایشی باعث کاهش یا افزایش دمای آن می شود.

سیستم سرمایشی چیست؟

تاسیسات سرمایشی به سیستمی گفته می شود که می تواند محیط های گرم را خنک کند.در واقع منظور اصلی از تاسیسات سرمایشی همان تاسیسات سرمایشی مرکزی می باشد. این تاسیسات که به وسیله آب و یا سیال سرد می شوند.این فرآیند در نقطه ای خارج از محدوده آپارتمان ها تولید می شود و به بخش های گوناگون ساختمان ارسال خواهد شد.

البته کولرهای گازی و یا اسپلیت که باید به صورت شخصی خریداری شود، در داخل منازل نصب می شود وهوای سرد را در همان نقطه تولید می کنند.

انواع تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ساختمان

تاسیسات گرمایشی و سرمایشی دارای انواع بسیار مختلف و متنوعی هستند که بر اساس نوع نیاز و محلی که قرار است نصب شوند انتخاب می شوند.

این تاسیسات برای انتقال گرما و سرما به محیط از روش های مختلفی استفاده می کنند؛ مانند:

  1. سرمایش از سقف: در این شیوه از سطوح سرد در سقف ساختمان استفاده کرده و با توجه به اینکه هوای سرد به پایین و هوای گرم به بالا حرکت می کند، سرما به صورت طبیعی در ساختمان خواهد پیچید.
  • سرمایش از کف: در برخی از ساختمان هایی که دارای سیستم عایق مناسب هستند استفاده می شود، به این صورت که لوله های آب سرد از کف ساختمان عبور کرده و باعث خنک شدن محیط می شوند.
  • سرمایش خورشیدی: در این سیستم برخلاف تصور ما که همواره انرژی حاصل از خورشید را باعث گرم شدن می دانیم از آن به عنوان منبع انرژی برای تولید سرما استفاده می شود.
  • گرمایش از سقف: در این روش هیتر هایی که از امواج تابشی برای انتقال حرارت استفاده می کنند، در سقف ساختمان ها معمولا مکان های تجاری استفاده می شود. با استفاده از این روش حرارت به صورت تابشی باعث ایجاد گرمای محیط شده و هیچ جریان هوایی وجود نخواهد داشت.
  • گرمایش از کف: این روش درست برعکس سیستم سرمایش از کف بوده وذبا عبور لوله های آب گرم از کف منزل باعث رسیدن به دمای مطلوب می شود.
  • گرمایش خورشیدی: استفاده از آبگرمکن های خورشیدی یکی از روش های نوین به جای سوزاندن سوخت های فسیلی برای داشتن آب گرم است.
  • دستگاه زنت: این دستگاه تلفیقی از دو سیستم سرمایش و گرمایش است که در تمام فصول سال می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

بهترین سیستم سرمایشی منزل

تاسیسات سرمایشی دارای انواع مختلفی است که هر یک از آن ها دارای مزایا و کاربردهای خاص خود هستند.

چند نمونه سیستم های سرمایشی به شرح زیر است:

کولر آبی:

کولرهای آبی کار تبخیر آب را به انجام می رسانند و با این فرآیند هوا را خنک می کنند. با توجه به اینکه تبخیر بیش از حد ممکن است رطوبت هوا را افزایش دهد. روش سرمایش تبخیری در واقع فرآیندی می باشد که در آن از تبخیر در نقش یک مولفه جذب کننده هوای گرم استفاده می کنند.

اسپلیت:

اسپلیت نیز یکی از تاسیسات گرمایشی و سرمایشی می باشد. از اسپلیت می توان به عنوان کولرگازی نیز استفاده کرد. این دستگاه مزایای متعددی دارد که می توان به مواردی چون تصفیه هوا، از بین بردن باکتری و ویروس های مضر، مصرف انرژی پایین با توجه به استفاده از انرژی A و… اشاره کرد. با توجه به این موارد است که آمار استفاده از اسپلیت روز به روز در حال افزایش است.

این دستگاه در واقع یک کولر گازی است که هوای گرم را می گیرد و در قالب هوای سرد به بیرون باز می گرداند تا ترموستات به دمای مورد نیاز خود برسد. اسپلیت ها بیشتر در خانه ها و یا مغازه ها استفاده می شود، به دلیل اینکه لوله کشی آن محدود است و به هیچ عنوان نمی توان طول و کانال های آن را اداره کرد.

 چیلرها:

چیلر نیز برای به وجود آوردن هوای خنک در فصل گرما مورد استفاده قرار می گیرد ودارای دو نوع متفاوت است.نوع اول چیلرهای جذبی و نوع دوم چیلرهای تراکمی یا همان کمپرسوری هستند.چیلرهای تراکمی اکثرا برق بسیار زیادی را مصرف می کنند.از این رو بهتر است از چیلرهای جذبی استفاده کرد. این چیلرها مزایای بسیار زیادی دارند. برای مثال انرژی حرارتی که این دستگاه برای تولیدکردن هوای خنک استفاده می کند، در مقایسه با مدل کمپرسوری قطعات کمتری دارد. در ضمن هزینه تعمیرات و هم چنین احتمال خراب شدن چیلرهای جذبی نیز بسیار پایین است.

انواع تاسیسات گرمایشی

بدون تردید یکی از اولین نیازهای زندگی در کل تاریخ، داشتن یک محیط گرم در فصل زمستان بوده است.در گذشته از آتش و امروزه با پیشرفت علم از تاسیسات گرمایشی پیشرفته استفاده می شود. از تجهیزات سنتی مثل بخاری های نفتی و برقی و تجهیزات جانبی مثل شومینه که بگذریم، به چند تجهیز اصلی می رسیم که در ادامه مطلب معرفی خواهند شد.

 رادیاتور:

رادیاتور یک وسیله کاربردی و بسیار عالی برای توزیع گرما است.از رادیاتور به طور معمول در ساختمان های اداری، مدارس، دانشگاه ها و منازل استفاده می کنند.آب گرمی که در این رادیاتورها تولید می شود و باعث گرم شدن محیط می شود،ممکن است در پکیج همان واحد و یا موتورخانه آپارتمان تولید شود.رادیاتورها انواع مختلفی دارند که برای مثال می توان به مدل های پنلی، آلومینیومی، فولادی و برقی آن اشاره کرد.

هیتر:

از بهترین تاسیسات گرمایشی و سرمایشی می توان به هیتر اشاره کرد.این وسیله کاربردهای بسیار زیادی در ساختمان های بزرگ و کوچک دارد.هیترها نیز دارای چند نوع گوناگون مانند گازوئیلی، گازی، دوگانه سوز و نفتی می باشند.هیترها بدون احتیاج به آب گرم در سیستم های گرمایشی، هوای گرم را بدون هیچ مشکلی تولید می کنند.

هیتر گازی:

هیترهای گازی یکی از پرکاربردترین سیستم های گرمایشی هستند. این هیترها در دو مدل مختلف بدون فن و فن دار روانه بازار می شوند. به علاوه تولید هیترهای گازی در ظرفیت های گوناگون سبب شده که بعضی از هیترهای خانگی نیز کاربردهای صنعتی داشته باشند. با توجه به اینکه هیترهای گازی در چندین ظرفیت مختلف ساخته می شوند، بنابراین می توان از این هیترها در مکان های متعددی بهره برد. برخی از آن ها در منازل و یا مغازه ها کاربرد دارند واز برخی دیگر نیز می توان در کارخانجات بزرگ و مساحت بالا استفاده کرد.

سیستم VRF در حالت گرمایش:

تأمین هوای گرم مورد نیاز ساختمان، توسط سیستم VRF به دو روش امکان پذیر می باشد:

سیستم VRF دو لوله ای – هیت پمپ (Heat Pump)

در این روش که به سیستم دو لوله ای شناخته می شود، امکان گرمایش و سرمایش تمامی زون ها، اما نه به صورت همزمان وجود خواهد داشت. چنانکه در فصل گرما و به هنگام سرمایش، کویل یونیت های داخلی با دریافت مایع مبرد عبوری از شیر انبساط، به عنوان یک اواپراتور عمل کرده و در فصل سرما، به هنگام گرمایش، با دریافت بخار داغ خروجی از کمپرسور، به عنوان یک کندانسور عمل می کند.

2- سیستم VRF سه لوله ای – بازیابی حرارت (Heat Recovery)

در این روش که به سیستم سه لوله ای شناخته می شود، امکان گرمایش و سرمایش تمامی زون ها، به صورت همزمان وجود خواهد داشت. چنانکه هر یونیت داخلی به کمک یک جعبه برقی (Solenoid Box) که مجهز به یک سری شیرهای برقی می باشد، از سه لوله مجزا شامل خط مایع (Liquid)، مکش (Suction) و دهش (Discharge) منشعب می گردد.

به این ترتیب در یونیت های سرمایشی، مسیر رفت خط مایع و برگشت خط مکش باز شده و کویل یونیت به عنوان یک اواپراتور عمل می کند. در یونیت گرمایشی، مسیر رفت خط دهش و برگشت خط مایع باز شده و کویل یونیت به عنوان یک کندانسور عمل می کند.

بعلاوه، معمولاً تعدادی مبدل حرارتی اضافی در جعبه های توزیع (Distribution Box) تعبیه می گردد تا بدین وسیله حرارت بخار داغ خارج شده از یونیت های سرمایشی به جریان مبرد در حال ارسال به سمت زون های نیازمند گرمایش، منتقل گردد. این چنین بهینه سازی قابل توجهی در مصرف انرژی اتفاق می افتد.

منابع:

1- namatek.com

2- jtrac.ir

3- tahviehnegar.com

4-abgintahvieh.com

5- chatgpt bot

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *