با سلام خدمت همراهان گرامی انبوه سازان هوتن، در این مقاله قصد داریم به بررسی در مورد بلندترین برج‌ های ایران بپردازیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. سازه‌های مرتفع نمادی از پیشرفت علم و تکنولوژی در ساخت‌وساز هستند. در ایران نیز با استفاده از دانش مهندسان و فناوری‌های روز، برج‌های بلند زیادی طراحی و ساخته شده‌اند. در این مقاله به معرفی چند تا از بلندترین برج های ایران میپردازیم.

بلندترین برج های ایران:

ساختمان‌های مرتفع و برج‌های بلند در نقاط مختلف کشور دارای کاربری متنوعی هستند و معمولا از آن‌ها به عنوان ساختمان اداری، تجاری، مسکونی و تفریحی استفاده می‌کنند. اکثر این ساختمان‌های بلند، متراژ زیربنایی بالایی دارند و همچنین از فضاسازی، نورگیری و دکوراسیون ایده‌آلی برخوردار هستند. در ادامه شما را با چند نمونه از بلندترین برج های ایران آشنا  می کنیم.

برج میلاد، تهران:

برج میلاد با ۴۳۵ متر ارتفاع، بلندترین سازه در ایران و ششمین برج بلند مخابراتی در دنیا است. ساخت این برج در سال ۱۳۷۹ آغاز شد و حدود ۷ سال طول کشید و در سال ۱۳۸۶ به بهره برداری رسید. طراحی این برج به مهندسی دکتر رضا حافظی در زمینی با مساحت تقریبی ۶۲ هکتار و در ۱۲ طبقه طراحی شده است. محل قرارگیری آن غرب تهران و از بزرگراه‌های حکیم، همت، شیخ فضل‌الله و چمران قابل دسترسی است.

برج میلاد به‌عنوان یکی از نمادهای شهر تهران شناخته می‌شود و از جاهای دیدنی تهران است که سالانه بازدیدکنندگان زیادی از آن دیدن می‌کنند. این برج نه تنها جنبه گردشگری بلکه تجاری و اداری هم دارد و با بخش هایی مثل موزه، سالن همایش، سینما، رستوران، نیازهای مخابراتی و تلویزیونی خدمات رسانی دارد.

برج تجارت جهانی، تبریز:

برج تجارت جهانی تبریز بلندترین برج اداری و گردشگری و خدماتی کشور است. ساخت این برج در تاریخ ۱۳۸۶ آغاز و حدود ۹ طول کشید و سرانجام در سال ۱۳۹۵ افتتاح شد. برج تجارت جهانی، بلندترین برج ایران در تبریز است که در ۳۷ طبقه و با ارتفاع ۱۵۲ متر ساخته شده است.

طراحی این برج به گونه ای است که کاملا ضد زلزله است و از متریال سوپر فریم استفاده کرده اند و با پانل های سرامیکی آج دار نماکاری آن انجام شده است. از دیگر افتخارات برج تجارت جهانی تبریز این است که به عنوان اولین ساختمان پلان آزاد ایران نیز هست. از جمله امکانات این ساختمان به عنوان یکی از بلندترین برج های ایران، سالن همایش، استودیو پخش تلویزیون، رستوران گردان، هتل و پارکینگ هستند.

طراحی این برج به گونه ای است که کاملا ضد زلزله است و از متریال سوپر فریم استفاده کرده اند و با پانل های سرامیکی آج دار نماکاری آن انجام شده است. از دیگر افتخارات برج تجارت جهانی تبریز این است که به عنوان اولین ساختمان پلان آزاد ایران نیز هست. از جمله امکانات این ساختمان به عنوان یکی از بلندترین برج های ایران، سالن همایش، استودیو پخش تلویزیون، رستوران گردان، هتل و پارکینگ هستند.

مرتفع‌ترین برج اداری، خدماتی و گردشگری کشور است که در شهرک ولیعصر تبریز قرار دارد. و سال  به پایان رسید. طراحی این برج در ۳۷ طبقه و ارتفاع ۱۵۲ متر انجام شده است. سازه اصلی برج از نوع سوپر فریم است و در ساخت آن از فناوری‌های روز دنیا به‌منظور کاهش اثرات زلزله بهره گرفته‌اند. نمای آن توسط پانل‌های سرامیکی ویژه آج‌دار تزئین شده است.

برج الماس قو خاورمیانه، سلمانشهر:

از دیگر بلندترین برج های ایران از نظر مساحت و ارتفاع، برج الماس قو خاورمیانه در سلمانشهر است که به شکل ۳ برج طراحی و ساخته شده اند. دو برج آن مسکونی- تجاری که ۲۱ طبقه دارند و برج سوم آن هتلی پنج ستاره در ۳۵ طبقه و ارتفاع ۱۵۰ متر است. ساخت این پروژه در سال ۱۳۸۷، در زمینی به مساحت ۴۳ هزار متر مربع و با سرمایه‌گذاری احد عظیم‌زاده آغاز شد. این پروژه با استفاده از معماری اصیل ایرانی و تکنولوژی‌های روز صنعت ساختمان ساخته شده است. اسکلت آن از نوع فلزی و سیستم سازه آن قاب خمشی است.

از امکانات منحصربه‌فرد برج قو به امکانات ورزشی، تفریحی و فرهنگی آن در کنار بخش‌های تجاری و اقامتی اشاره کرد که درمجموع ۹ آسانسور دسترسی به قسمت‌های مختلف آن را میسر می‌کند. این پروژه به سبب موقعیت مکانی خود، چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای به دریا و جنگل دارد.

برج بین الملل تهران:

بلندتری برج مسکونی ایران، برج بین المللی تهران با ۱۶۲ متر ارتفاع، ۵۶ طبقه و ۵۷۲ واحد مسکونی است. شرکت بین المللی توسعه ساختمان وظیفه ساخت آن را بر عهده داشت که ۱۱ سال به طول انجامید و در سال ۱۳۸۶ به بهره برداری رسید. زیربنای برج ۲۲۰ هزار متر مربع است و با امکانات کامل رفاهی، تفریحی، امنیتی و همچنین دسترسی عالی به مناطق مختلف تهران بسیار محبوب شده است. استفاده از دیوارهای ساخته شده با بتن مسلح و سقف های دال بتنی، مقاوم ترین برج ایران در برابر زلزله و بلایای طبیعی است. سه بال برج در سه جهت باعث شده که ۳ نوع ویو داشته باشد.

برج آرمیتاژ، گلشن مشهد:

برج اداری تجاری آرمیتاژ در بلوار هفت تیر مشهد با ۳۴ طبقه، ارتفاعی بالغ بر ۱۴۹ متر دارد. این برج در زمینی به مساحت چهار هزار متر مربع ساخته شده است و زیربنایی به مساحت ۶۰ هزار متر مربع دارد. ساخت برج آرمیتاژ به معماری شهرام حدادی ابیانه در سال ۱۳۹۰ آغاز و در سال ۱۳۹۹ به پایان رسید.

این برج علاوه بر بخش‌های تجاری و اداری بخش‌های دیگری همچون ورزشی، تفریحی، هایپرمارکت، رستوران و کافی شاپ، سینما و… را شامل می‌شود. اسکلت برج با استفاده از سازه ترکیبی فلزی و بتنی ساخته شده است که با توجه به طراحی پیشگام خود، به‌عنوان نمادی از شهر مشهد شناخته می‌شود. 

برج سفید، تهران:

یکی از بلندترین برج های ایران، برج سفید تهران با ۱۳۴ متر ارتفاع و ۲۲ طبقه است که ساخت و نظارت بر اجرای آن بر عهده عبدالحسین فرهاد خانی بوده که به سال ۱۳۷۳ بر می گردد. این برج که امروزه به عنوان هتل و اقامتگاه گردشگری استفاده می شود با امکانات مختلفی مثل سالن پذیرایی، واحدهای تجاری و اداری، رستوران گردان، کافی شاپ و پارکینگ به انتخاب بسیاری از مسافران تبدیل شده است.

برج B3 مهستان، تهران:

برج B3 مهستان از برج‌های مسکونی مرتفع در غرب تهران است که ۳۰ طبقه و ۱۲۲ متر ارتفاع دارد. نام این برج از شرکت مهندسی مهستان گرفته شده که در طی ۶ سال این برج را طراحی کرده و ساختند و سرانجام در سال ۱۳۸۷ به بهره برداری رسید.  برج مهستان در زمینی به مساحت ۳ هزار متر  مربع ساخته شده است که شامل ۱۱۳ واحد مسکونی می‌شود. در ساخت این برج از استانداردها و تکنولوژی روز دنیا در معماری، سازه و تاسیسات بهره گرفته شده است و به همین دلیل از مجموعه‌های پیشرو و منحصربه‌فرد شهری محسوب می‌شود.

در برج B3 مهستان امکانات بسیاری از جمله سیستم مدیریت هوشمند ساختمان (BMS)، سیستم اعلام حریق آدرس­‌پذیر، آسانسورهای OTIS آمریکا، موتورخانه مرکزی با فنکویل سقفی و کانالی، سیستم شوتینگ زباله، آنتن مرکزی، شبکه دوربین های مدار بسته، شبکه داخلی اینترنت و برق اضطراری در نظر گرفته شده است.

برج چمران، شیراز:

از بلندترین برج های ایران، هتل بزرگ چمران با ارتفاع ۱۰۹ متر است که به شکل هتل ۵ ستاره لوکس و فول امکانات فعالیت دارد. این هتل در ۳۰ طبقه و در زمین با مساحت ۱۰۰ هزار متر مربع با ۲۵۰ اتاق و سوئیت فول امکانات ساخته شده است. طراحی و ساخت این برج ۳ سال طول کشید و در سال ۱۳۹۰ افتتاح گردید. معماری آن توسط مهندس محمد حسین شفاعتیان انجام گرفته است.

این هتل با امکاناتی مثل انواع رستوران های سنتی و ایتالیایی و ایرانی، موسیقی زنده در کافی شاپ لوکس، سالن ورزشی و زیبایی، جکوزی، سونا، اینترنت داخلی پر سرعت، سالن های پذیرایی آماده برگزاری مراسمات مختلف پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. دسترسی هتل بزرگ چمران به جاذبه های معروف شیراز بسیار مناسب است.

برج پاژ، مشهد:

برج پاژ با کاربری تجاری اداری و زیربنای ۱۳۰ هزار متر مربع در بلوار جانباز مشهد قرار گرفته است. این برج در پنج بلوک ساخته شده است و بلوک‌ها بین ۶ تا ۲۵ طبقه هستند. این برج شامل ۱۰۸ واحد تجاری، ۳۴۳ واحد اداری، کارگزاری بورس، سالن ورزشی، هایپرمارکت، تالار، رستوران، کافه، سینما و… است.

در ساخت برج پاژ از تکنولوژ‌های و فناوری‌های روز دنیا مانند سیستم فیبر نوری، تجهیزات مخابراتی پیشرفته، سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی بهره گرفته شده است. نمای برج را سرامیک اجرا شده به روش‌ خشک و همچنین شیشه‌ تشکیل می‌دهند.

برج شهران، تبریز:

از زیباترین و بلندترین برج های ایران، برج شهران تبریز با ارتفاع ۱۰۰ متر است که در ۳۰ طبقه ساخته شده است. طراحی و ساخت برج شهران تبریز حدود ۹ سال طول کشید و سرانجام در سال ۱۳۹۲ به بهره برداری کامل رسید. سازه این برج ترکیبی از قاب بتنی و دیوار برشی است. برج شهران از بلندترین برج های ایران در تبریز نیز محسوب می شود که دارای ۱۹۵ واحد پارکینگ برای ۱۹۵ واحد مسکونی ساکنین آن در نظر گرفته شده است.

برج مسکونی سیتی سنتر، اصفهان:

از بلندترین برج های ایران و اصفهان، برج مسکونی سیتی سنتر یا IFC است که ۱۰۳ متر ارتفاع دارد و مجهز به ۱۲۵ واحد مسکونی و ۱۷۵ واحد اداری است. این برج مجهز به امکانات و سیستم های بسیار پیشرفته ای است که به شکل مشترک توسط واحدهای اداری و مسکونی قابل استفاده است.

برج الیزه، مشهد:

اولین برج مسکونی لوکس مشهد و از بلندترین برج های ایران، برج الیزه ۱ مشهد است که به واسطه قرارگیری در منطقه درجه یک دسترسی های بسیار خوبی نیز دارد. زمین ساخت برج ۲۵۰۰ متر مربع است که امکانات رفاهی، تفریحی و امنیتی بسیار خوبی دارد و از مدرن ترین تجهیزات استفاده شده است. کافی شاپ، رستوران، مهدکودک، خشکشویی، خانه داری، کارواش، پارکینگ، سونا، جکوزی، ماساژ، سالن بیلیاردف گیم نت، بولینگ، استخر روباز و غیره تنها بخشی از امکانات برج الیزه مشهد است.

برج ‌های دوقولو، کیش:

برج ‌های دوقولو، در نزدیکی ساحل مرجانی و در جنوب شرق جزیره کیش قرار دارد. این برج ها جز بلندترین سازه‌های این جزیره و دارای دو برج ۲۴ طبقه است که لابی آن‌ها به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع است.

این دو برج شامل خدمات بسیار عالی و مجهز به استخر‌های روباز، جکوزی و… است. نمای زیبای مدرن و شیشه‌ای این برج‌ها و همچنین ویوی بی‌نظیرشان آن‌ها را خاص جلوه داده است.

جمع بندی:

امیدواریم این مقاله بلندترین برج‌ های ایران برای شما مفید باشد شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. برای خرید واحد در مازندران با شماره درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *