با سلام خدمت همراهان گرامی، در این مقاله از گروه انبوه سازان هوتن به توضیح در مورد شرایط دریافت وام مسکن اولی در سال ۱۴۰۱ میپردازیم. خرید مسکن با توجه به بالا رفتن خانه بسیار سخت است.بسیاری از جوانان و خانواده ها بدون دریافت و تسهیلات قادر به خرید مسکن نیستند. از جمله وام هایی که توسط برخی از بانک های کشور به مردم عرضه می شود.

برای نحوه دریافت وام خرید مسکن لازم است که اشخاص دارای یک سری شرایط باشند. با توجه به قوانین تعیین از سوی بانک ها، جهت دریافت این وام مدارک لازم را تهیه و برای اخذ تسهیلات به بانک مورد نظر مراجعه کنید. با توجه به اهمیت زیاد تسهیلات خرید مسکن در رابطه با شرایط و نحوه دریافت وام در سال ۱۴۰۱، مدارک لازم جهت دریافت این وام، مبلغ وام، میزان سپرده مورد نیاز و همچنین جدول اقساط مطالبی آورده شده است. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شرایط دریافت وام خرید مسکن ۱۴۰۱:

خرید مسکن در شرایطی که هزینه های زیادی به خانواده ها تحمیل می شود، یکی از سخت ترین اقدامات زندگی برای افراد است. افراد زیادی به دنبال نحوه دریافت وام خرید مسکن هستند تا بتوانند خانه مد نظر خودشان را خریداری کنند. بر ای دریافت تسهیلات خرید مسکن در سال ۱۴۰۱ نیاز است که اشخاص دارای یک سری شرایط باشند تا بتوانند این تسهیلات را دریافت کنند. در غیر این صورت امکان دریافت وام خرید مسکن، برای اشخاص دارای شرایط لازم برای دریافت این وام وجود نخواهد داشت. افراد فاقد منزل مسکونی می توانند برای ثبت نام طرح جهش تولید مسکن اقدام کنند.

در حال حاضر، بانک های دولتی و خصوصی مختلفی وجود دارند که اقدام به ارائه وام خرید مسکن می کنند. هر کدام شرایط خاصی برای دریافت این وام در نظر گرفته اند. در راستای چنین طرح هایی، با روی کار آمدن دولت جدید وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که مسکن اولی ها برای دریافت وام خانه، در سامانه مسکن اولی یا سامانه نهضت مسکن saman.mrud.ir ثبت نام نمایند.

مسکن اولی ها، کسانی که بیش از ۱۸ سال داشته و تا به حال خانه ای را خریداری نکرده و از تسهیلات دولتی خرید مسکن استفاده نکرده اند. مسکن اولی ها برای ثبت نام در این طرح در سال گذشته باید از شرایط دیگری مثل تاهل و توانایی پرداخت اقساط برخوردار باشند.

شرایط ثبت نام مسکن اولی ها ۱۴۰۱:

  • افرادی که قصد دریافت وام خرید منزل مسکونی دارند باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشند.
  • افرادی که قصد دریافت تسهیلات خرید منزل مسکونی از هریک از بانک های ارائه دهنده وام را دارند نباید سابقه چک برگشتی، در هیچ یک از بانک های کشور را داشته باشند.
  • در صورت بدهی به بانک امکان دریافت وام برای فرد وجود ندارد.
  • برای دریافت وام خرید مسکن ۱۴۰۱ در برخی از بانک ها نیاز به بازکردن حساب سپرده گذاری می باشد. می توان با خرید اوراق ممتاز، وام خرید منزل مسکونی را دریافت کرد.
  • توانایی پرداخت اقساط تسهیلات مسکن اولی از دیگر شرایط ثبت نام مسکن در سال ۱۴۰۱ می باشد.
  • درآمد فرد متقاضی باید مطابق با مبلغ جدول اقساط وام باشد که قرار است پرداخت کند. بانک ها برای تعیین حداکثر مبلغ وام درآمد افراد را استعلام و در نظر میگیرند.
  • متقاضی و همسر وی از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک ها جهت خرید، احداث واحد مسکونی، انتقال سهم الشراکه یا تعمیر واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.
  • متقاضی از امکانات دولتی برای تهیه مسکن استفاده نکرده باشد.
  • ثبت نام کننده باید متاهل و یا سرپرست خانوار باشد. در طی ۵ سال گذشته زمین یا واحد مسکونی تحت مالکیت خود نداشته و برای اخذ وام یا بخش های عمومی غیر دولتی که اختصاص به خرید و یا ساخت مسکن داشته استفاده نکرده باشند.

شرایط گرفتن وام مسکن با سند خانه سال ۱۴۰۱:

جهت دریافت تسهیلات خرید مسکن با سند خانه در سال ۱۴۰۱ نیاز است متقاضیان باید یکسری شرایط را دریافت کنند. در غیر اینصورت امکان دریافت وام خرید مسکن با سند خانه برای اشخاص که دارای شرایط لازم برای دریافت این وام نمی باشند.

  • ارائه سند رسمی املاک معامله ای و ثبت در دفاتر اسناد رسمی و یا دفترخانه ها به بانک مسکن، به عنوان ضمانت ملکی برای دریافت وام مسکن، مورد قبول می باشد.
  • اسناد عادی و یا همان مبایعه نامه های نوشته شده در بنگاه های معاملات ملکی، از رسمیت و سندیت کافی، برای ارائه به عنوان وثیقه ملکی معتبر، در زمان دریافت وام مسکن، به رسمیت شناخته نمی شوند.

متقاضیان دریافت وام خرید مسکن، با سند خانه، در صورتی که از سایر شرایط مورد نظر، سند رسمی را در دست نداشتند، می توانند در ابتدا، نسبت به تشکیل پرونده، برای بهره مندی از وام خرید مسکن، در شرایط دیگر مانند خانه اولی ها و یا اقدام به دریافت وام از طریق اوراق حق تقدم، به شعب بانک مسکن، مراجعه نموده و سپس، برای سپرده گذاری یا خرید اوراق اقدام نمایند. اما در زمان دریافت وام مسکن، می بایست ضمانت نامه معتبر ملکی یا همان سند خانه را در اختیار شعبه بانک قرار دهند.

شرایط وام مسکن زوجین بدون سپرده سال ۱۴۰۱:

برای دریافت تسهیلات مسکن زوجین بدون سپرده نیاز است تا افراد متقاضی  از شرایط لازم برخوردار باشند تا بتوانند این تسهیلات را از بانک دریافت نمایند. افراد متقاضی برای شرکت در طرح ثبت نام خانه اولی می توانند با داشتن شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام مسکن اولی اقدام کنند.

میزان وام مسکن برای استان تهران و مرکز آن ۱۰۰ میلیون برای شهرهای بزرگ ۸۰میلیون و دیگر شهر ها ۶۰میلیون تومان است.در صورتی زوجین، می توانند تسهیلات مسکن بدون سپرده داشته باشند که سقف وام اوراق را دریافت نمایند. اگر میزان وام دریافتی از محل اوراق، از میزان سقف که ذکر شد در هر شهر، پایین تر باشد زوجین، نمی توانند از این سپرده استفاده کنند.

سود تسهیلات مسکن زوجین بدون سپرده، ۱۸ درصد است. مدت زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن به مدت ۵ سال و اقساط ماهانه هر فقره تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی برای زوج حدود ۲۵۴ هزار تومان است. وام تسهیلات مسکن زوجین بدون سپرده به هر کدام از زوجین بصورت جدا پرداخت می شود.

همچنین ارزش ملک خریداری شده می بایست ۲۰ درصد از مبلغ خود وام بیشتر باشد. زوجین درخواست دهنده وام می بایست دارای حساب پس انداز سپرده به میزان نصف مبلغ دریافت تسهیلات مورد نظر از بانک داشته باشند.

از مهم ترین شرایط دریافت تسهیلات مسکن زوجین بدون سپرده، معرفی یک ضامن معتبر، با دارا بودن فیش حقوقی و درآمد ماهانه به صورت سه برابر مبلغ قسط وام است.

مبلغ وام مسکن یکم :

مبلغ وام خرید مسکن در تهران برای افراد مجرد ۸۰ میلیون تومان و برای افراد متاهل ۱۶۰ میلیون تومان است. در شهرهایی با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر برای افراد مجرد ۶۰ میلیون تومان و برای افراد متاهل ۱۲۰میلیون تومان، در شهرهایی با جمعیت پایین تر از ۲۰۰ هزار نفر برای افراد مجرد ۴۰ میلیون تومان و برای افراد متاهل ۸۰  میلیون تومان است. یعنی اگر وام ۶۰ میلیونی را دریافت کنید، ۳۰ میلیون را باید یکسال سپرده گذاری کنید.


مدارک لازم برای اخذ وام مسکن اولی:

  • کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی گیرنده وام ، ضامن ها و مالک
  • فیش حقوقی ضامن
  • کپی و اصل سند ، قولنامه و قباله

در صورت تایید مدارک لازم وام گیرنده از طرف بانک یک تاریخ برای بررسی خانه توسط کارشناس بانک، جهت سنجش خانه با اطلاعات و داده های سند ، تعیین میشود. پس از بررسی های کارشناس ، بانک دفترخانه  و یک روز را به متقاضی وام خرید مسکن معرفی می کند تا فرد به همراه کارشناس بانک به دفترخانه رفته و مراحل مربوط به انتقال سند را طی می کنند.

پس از آن کارشناس چک وام را به متقاضی می دهد. این وام در دوره ۱۲ ساله باز پرداخت میشود و نرخ سود آن ۸٪ و دریافت های فرسوده و قدیمی ۶٪ مشخص شده است.

جمع بندی:

امیدواریم این مقاله شرایط دریافت وام مسکن اولی در سال ۱۴۰۱ برای شما مفید باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد پیش خرید واحد در هوتن با کارشناسان واحدفروش تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *