با سلام خدمت همراهان گرامی، در این مقاله قصد داریم به بررسی در مورد راهکارهای تهویه طبیعی در طراحی داخلی میپردازیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. هنگام طراحی خانه، معماری به طور مداوم در حال تکامل و سازگاری  با شرایط محیطی است.

هر اقلیم نیازهای خاصی دارد و از نظر آسایش به راه حل های مختلفی نیاز دارد. محیط های گرم و مرطوب نیاز به طراحی کاملاً متفاوت از محیط های سرد و خشک دارند. به عنوان مثال تهویه طبیعی در پروژه های واقع در آب و هوای گرم بسیار مهم است.

استفاده از تهویه طبیعی در طراحی معماری:

مکان های مختلف کره زمین اقلیم‌های متفاوتی دارد و طراحی و ساخت خانه‌ها در هر منطقه مبتنی بر اقلیم آن منطقه صورت می‌گیرد. هر اقلیم نیازهای متفاوتی دارد و از نظر آسایش نیز به راه حل‌های مختلفی نیاز است. محیط‌های گرم و مرطوب نیاز به یک طراحی اقلیمی و محیط‌های سرد و خشک نیاز به نوع دیگری از طراحی دارند. تهویه یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در طراحی مبتنی بر اقلیم مورد توجه قرار گیرد. به طور مثال تهویه در آب و هوای گرم خیلی بیشتر از آب و هوایی سرد اهمیت دارد بنابراین موضوع تهویه بسیار مهم است.

سیستم های ایستا در طراحی معماری از تهویه طبیعی کمک گرفت و دمای آسایش را در بسیاری از مناطق کشور به صورت رایگان به ساکنین ساختمان ها ارائه کرد. تهویه طبیعی از بسیاری جهات از جمله تهویه متقابل و اثر دودکش قابل تأمین است. انتخاب بهترین استراتژی و نحوه به کارگیری آن اغلب به عوامل دیگری از جمله جهت گیری خورشید، گزینه های فناوری ، محل بازشوها  و بسیاری از جنبه های دیگر مربوط می شود.

استفاده از باد، یک منبع طبیعی، رایگان، تجدید پذیر و سالم نیست تا آسایش حرارتی پروژه‌های ما را بهبود بخشد. آگاهی از دقیق بودن منابع و تقاضای کاهش مصرف انرژی، سیستم‌های تهویه مطبوع را به عنوان بازیگر اصلی هر پروژه حذف کرده است. معماران و مهندسان برای بهبود راحتی حرارتی به سیستم‌های ایستا (passive) روی آورده اند. مجموعه ای از سیستم‌های تهویه می‌توانند در پروژه‌ها کمک کنند: تهویه متقاطع طبیعی، تهویه ناشی از طبیعی، اثر دودکش و خنک‌کننده تبخیر، که همراه با استفاده صحیح از عناصر معماری امکان بهبود در آسایش حرارتی و کاهش مصرف انرژی را فراهم می‌آورد.

راهکارهای تهویه طبیعی در طراحی داخلی:
تهویه عبوری طبیعی:

زمانی است که بازشوهای یک فضای معماری در دیواره‌های روبه رو یا مجاور جانمایی شده اند و اجازه ورود و خروج هوا را می‌دهند. کاربرد آن در مناطق آب و هوایی با درجه حرارت بالاتر قرار دارند، این سیستم اجازه می‌دهد تا تغییرات مداوم هوا در داخل ساختمان، تجدید آن و بازگرداندن آن، به طور قابل توجهی دمای داخلی را کاهش دهد.

تهویه طبیعی القایی:

تهویه طبیعی ناشی از سیستم‌های القایی حرارتی برای انجام خنک‌کننده هوا استفاده می‌شود. هوای گرم از هوای سرد سبک‌تر است، در این حالت در یک فضای خارجی یا داخلی هوای گرم بالا می‌رود و هوای سرد پایین می‌رود. در این سیستم تهویه، بازشوها نزدیک به زمین قرار گرفته اند بنابراین هوای سرد با فشار دادن جرم هوای گرم به بالا وارد فضا می‌شود، جایی که محل خروجی هوا در سقف قرار دارند.

تهویه دودکشی:

در ساختمانهای عمودی، جریان تهویه عمودی از طریق اثر دودکش بطور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. هوای سرد فشار هوای گرم را تحت فشار قرار می‌دهد و باعث بالا رفتن آن می‌شود.  با این حال، در این حالت، مناطق باز شده توسط مرکز پروژه یا برجها اجازه می‌دهند تا هوای یکسان در محیط به گردش درآید و از طریق پشت بام، بازشوها، دهانه‌های زنیتال یا اگزوزهای بادی خارج شود.

 سیستم خنک‌کننده تبخیری:

این روش با به کار بردن آب و یا دریاچه‌ها به عنوان آینه‌های بزرگ و با جانمایی درست نسبت به جریان‌های هوایی غالب، جلوی ساختمان‌هایی با بازشوهای مناسب، به کمک جریان دادن هوا از روی سطح آب استفاده می‌کند. زیرا با درصد مشخصی از رطوبت، تضمین کننده طراوت در آب و هوای خشک است.

این سیستمها همچنین اجاره کنترل تهویه مستقیم را با محاسبه درست به وسیله عناصر معماری مشبک می‌دهند. در نظر گرفتن انواع بازشوها ضروری است.اگر پنجره ای با دو صفحه شیشه کشویی انتخاب شود،هنگام باز شدن، فقط ۵۰٪ از بازشو اجازه ورود باد را می‌دهد.  با همان اندازه دهانه، اگر ما یک پنجره با یک یا دو صفحه باز را انتخاب کنیم، تهویه کاملی خواهد بود. بسته به نوع پنجره (باز شو یا ثابت) یا درب انتخاب شده، به طور مستقیم بر جهت باد (عمودی، افقی یا شیب) و درصد جرم هوای داخلی تأثیر می‌گذارد.

سایه اندازها:

Brises Soleil یا Sun breakers مکانیسم‌های عالی برای تضمین تهویه طبیعی است که علاوه بر کنترل نور و خورشیدی اگر به طور صحیح در کنار شرایط باد خورشیدی و محلی قرار گیرد، می‌تواند کیفیت عالی حرارتی داخلی را تضمین کند. این سیستمها همچنین اجاره کنترل تهویه مستقیم را با محاسبه درست به وسیله عناصر معماری مشبک می‌دهند. در نظر گرفتن انواع بازشوها ضروری است.

اگر پنجره ای با دو صفحه شیشه کشویی انتخاب شود، هنگام باز شدن، فقط ۵۰٪ از بازشو اجازه ورود باد را می‌دهد.  با همان اندازه دهانه، اگر ما یک پنجره با یک یا دو صفحه باز را انتخاب کنیم، تهویه کاملی خواهد بود. بسته به نوع پنجره (باز شو یا ثابت) یا درب انتخاب شده، به طور مستقیم بر جهت باد (عمودی، افقی یا شیب) و درصد جرم هوای داخلی تأثیر می‌گذارد.

بازشوها و تهویه:

فضایی با ارتفاع سقف دو برابر معمول را فرض کنید. این فضا یک در قسمت پایین دارد و دو بازشوی دیگر در وسط دیوار رو به رو و درز بالاترین بخش آن در مرکز فضا هم یک دیوار با ارتفاع نصف دیوارهای بیرونی قرار گرفته است. دیوار مرکزی به عنوان مانع عمل خواهد کرد و جهت وزش باد را تغییر می‌دهد. سایر عناصر سازنده ممکن است در حل مسئله مانند جایگزینی سنگ تراشی با آجر سوراخ دار(cobogos)کمک کنند.

ارتفاعات مختلف بازشوها و موانع (دیوارها، آستانه، تابلوها یا مبلمان) که به خاطر طراحی فضا چیدمان شده اند نیز مستقیماً بر میزان و سرعت سطح تهویه تأثیر می‌گذارد. در هر پروژه با توجه به نوع و میزان تهویه مورد نیاز باید به ترتیب آنها توجه شود.

جمع بندی:

امیدواریم این مقاله راهکارهای تهویه طبیعی در طراحی داخلی برای شما مفید باشد شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.برای خرید واحد در قائمشهر با شماره تماس درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *